fredag 9. november 2007

Hvor går grensen mellom skole og fritid?

I min forige blogg skrev jeg om hvordan man kan bruke ikt i undervisningen, etter tips fra boka ikt og norsk. I denne boka står det tips til oppgaver som går på å jobbe med datamaskinen som et verktøy, f.eks. ved at elevene skal lære å søke på nett, skrive mail, chatte osv. I boka "Skulen og den digitale læringsrevolusjonen" står det blant annet at vi kanskje må endre vårt syn på hvordan kunnskap blir konstruert og hvordan læring oppstår.

Interresant begge deler. Men så kommer et avsnitt i denne boka hvor det står at en følge av tilgjengeligheten til pc og internett, er at ungdommene sitter med sin bærbare pc på kafeer eller andre offentlige arenaer i samfunnet. (Krumsvik, -07, s.23) Her står det videre at mye tyder på at ungdommene, i tillegg til å chatte, og sjekke e-posten, benytter slike trådløse soner til faglige ting. "Dette syner oss at formelle og uformelle læringsarenaer flyt meir og meir saman, og det er vanskeleg å operere med vasstette skott mellom desse arenaene." (Krumsvik, -07, s.23)

Mitt spørsmål blir da; er dette positivt eller negativt? Er det slik at elevene gjør private ting i skoletiden (Sjekke e-post, chatte el.) og "skole ting" når de har fri? Det positive med dette er at elevene lærer noe både på skolen og i fritida, kanskje lærer de mer enn før? En annen positiv ting er at undervisninga blir mer samfunnsnyttig, elevene ser at det de lærer på skolen har de bruk for ellers og, ikke bare på skolen. (Slik som pugging av fakta til en prøve.)

Det jeg ser på som et lite fare signal, er tiden de bruker på dette. Kan denne tilgjengeligheten, og det at de gjør "skole ting" mens de er på kafe, bli litt stressende? Kan det tenkes at de får en følelse av at de aldri blir ferdig med skole arbeidet? Jeg vet ikke, men jeg er litt skeptisk. Jeg tror det kan være sunt å koble helt ut av og til, og ha sosial kontakt i form av en "god gammeldags samtale" av og til. En annen ting er tiden de bruker foran en pc. I boka står det at en 21 åring i gjennomsnitt har brukt 50 000 timer foran en pc. Det synes jeg høres mye ut. Hva med fysisk aktivitet, og frisk luft? Jeg er muligens litt gammeldags. Jeg er ikke motstander av å bruke pc, jeg ser mange fordeler, men jeg mener kanskje at man skal være litt forsiktig. Stress og utbrenthet er blitt vanlig blant oss voksne, jeg er redd det kan bli mer vanlig blant de unge og, dersom utviklingen fortsetter slik den er nå.

Ingen kommentarer: