søndag 11. november 2007

Skriving på pc, en hjelp bare til de "svakeste"?

Tidlig i lærerutdanningen min, var vi lærerstudenter på et foredrag med Arne Trageton, hvor han snakket om å skrive seg til lesing, og hvor heldig det var for elevene å skrive på pc. Han fremholdt spesielt fordelene for "svake" elever, eller elever som syntes det var tungt å skrive for hand. Jeg har i ettertid tenkt at dette var noe for min eldste sønn, som sliter litt med handskrifta. Han har hatt god utbytte av å skrive på pc, og jeg ser at motivasjonen til å skrive en historie er større dersom han får skrive på pc.

Når det gjelder min datter, som er en flik og ivrig elev, har jeg ikke tenkt så mye på fordelen med å skrive på pc. Hun skriver jo så pent, det er ikke så viktig for henne, har jeg tenkt. Så fikk jeg en aha opplevelse her i høst. Hun skulle skrive en historie i lekse. Hun satte seg selv ved pcen og begynte å skrive på den på eget initiativ. Hun skriver godt, men hun har en tendens til å "skrive seg bort", og en historie kan få mange detaljerte sidespor, som ikke har noe med saken å gjøre. Som et eksempel kan jeg nevne en historie hun skrev i vår, den skulle handle om en reise til Amerika, da hun var kommet til side 14 var hun omsider kommet seg ombord i båten til Amerika. :) Den historien ble aldri ferdig. Denne gangen startet hun litt på samme måte, men ettersom jeg var i nærheten mens hun skrev, prøvde jeg å peile henne inn på riktig spor underveis, og dersom hun hadde skrevet litt for mange detaljer om et sidespor, så ble vi enige om at hun kunne slette noe, eller omskrive noe. Dette gikk hun med på, og historien ble ferdig.

Poenget mitt er at selv om hun er flink, har også hun stort utbytte av å skrive på pc. Det er tross alt lettere å redigere en tekst som er skrevet på pc enn en tekst som er skrevet for hand.

1 kommentar:

Kine Mari sa...

Jeg liker selv veldig godt å bruke pc til oppgaveskriving, men jeg husker enda hvor ille det var på videregående da vi skulle gå fra papir- til datainnleveringer.

Dersom det var mulig skrev jeg på papir, og de oppgavene som måtte leveres på datamaskin kladdet jeg for hånd! Jeg brukte metoden med å klippe avsnittene fra hverandre etter at jeg hadde skrevet ferdig teksten, og så limte jeg dem sammen slik jeg ville ha dem før jeg førte inn det ferdig produktet. Utrolig tungvindt!

Mitt poeng er at ikke alle skoler i dag er flinke nok til å benytte seg av de mulighetene datamaskinene gir oss, og ofte benyttes ressursene ikke på rett måte. Som historien Marit fortalte om elevene som skriv for hånd i timen for så å føre inn på data: for en utrolig bortkasting av tid! Jeg mener pcen bør brukes som et hjelpemiddel, og den bør brukes i skrivetimene av alle elever, uansett om de er "svake" eller "sterke".