fredag 9. november 2007

Leselogg til hjelp eller...?

De tre eldste ungene mine har i en periode hatt leselogg på skolen. Dette skal være motiverende for leselysten. I praksis er det forsåvidt det og, til en viss grad.Guttene mine leser så det ryker. Det gjør datra mi og. Problemet er bare at det har hun alltid gjort, og hun er en god leser. Her om dagen kom hun med følgende oppsummering: "Det er jo fint for meg at vi har leselogg, for jeg liker jo å lese, og har fått to medaljer og to stjerner hver uke, men det er ikke så artig for de som ikke liker å lese. Desuten er det litt urettferdig at de skriver ned minuttene, for jeg har kanskje lest to bøker like fort som en av de andre har lest ei bok, derfor må jeg lese mer enn de andre for å få like mange minutt."

Så en dag, kom jeg inn på rommet hennes mens hun satt og jobbet med matte leksa si. Da la jeg merke til at hun hørte på lydbok samtidig som hun gjorde matte leksa. "På den måten kan jeg fylle ut i lese loggen samtidig", sa hun. (De kan nemlig fylle inn den tida de har hørt på lyd bok, eller høyt lesning også.) "Ja, men, - får du til å konsentrere deg om matematikken mens du hører på lyd bok da?" spurte jeg. Det var ikke noe problem, svarte hun. "Ja, men, - får du egentlig med deg hva de sier på lydboka når du jobber med matematikk da?" Spurte jeg. "Det er ikke så farlig, jeg har hørt denne boka før!"

Ja lykke til med leselogger folkens! :)

Ingen kommentarer: