lørdag 20. oktober 2007

IKT, - EN RESURS ELLER EN PLAGE?

Før jeg startet på norsk 2, hadde jeg en erfaring fra praksis, om elever som skulle lage en veggavis i forbindelse med et prosjekt arbeid. Elevene valgte seg tema, og skulle jobbe i grupper. De skulle få lov til å bruke både bøker og pc for å finne aktuelt stoff. Enkelte søkte da på et ord som hadde med prosjektet å gjøre, og fikk fram en del artikler om den aktuelle saken. Jeg opplevde da at mange bare printet ut hele artikler, eller klippet om limte det de mente var interesant. Det mest horible tilfelle var en gruppe som fant en artikkel på tysk, som de bare printet ut. Ingen av elevene forsto et kvidder av hva som sto i artikkelen.

Dette er et eksempel på hvordan ikt kan bli brukt i skolesammenheng, og som jeg mener er helt håpløst. Ingen av elevene lærer noe av denne måten å jobbe på. På grunn av denne historien, og lignende historier, har jeg vært litt skeptisk til bruk av ikt i skolesammenheng. Etter å ha lest boka ikt og norsk, fikk jeg mange gode tips til hvordan man kan bruke ikt. Spørsmålet blir da ; hva skal elevene lære? Er skolen et sted hvor jeg skal øse av min kunnskap, slik at alle eleven lærer "alle byer i Belgia", eller kan skolen være et sted hvor elevene lærer å lære? Dersom vi bruker ikt som et verktøy, og lærer elevene hvordan de kan finne fakta, tror jeg elevene lærer mer enn om vi som lærere bare skal "pøse på" med mer eller mindre nyttig informasjon. Kristin.

4 kommentarer:

Thomas sa...

Liker utviklinga i innlegget ditt – din IKT-faglige modning?
Når IKT-bruken blir så håpløs som du beskriver, er det verken elevene eller IKT-en det er noe galt med, men … . Kanskje er det slik at IKT-bruk avslører at det i skolen "alltid" har vært slurvet med opplæring i bruk av kilder og referanser, relevans og mening? Da er det jo fint at IKT tvinger oss til å gjøre noe med det.
Se innlegg i IKT-bloggen min til det med hva elevene/vi skal lære: http://iktinorsk.blogspot.com/2007/10/lring-med-ikt.html

Linda sa...

Jeg tenker at dette har mye med læreren å gjøre, på den måten at elevene ikke er gjordt klar over hva prosjekt eller temaarbeid skal gå ut på. For eksempel dette med å lage seg en problemstilling som man skal prøve å finne ut av.

Jeg husker fra da jeg selv gikk på ungdomsskolen like meningsløse prosjektarbeider som du beskriver, Kristin, bare at kildene der var leksikon og andre bøker.

kristins norskblogg sa...

Hei Thomas. Tror du har rett i det du sier om min ikt-faglige modning:) Det er sant som du sier at vi må bli flinkere til å lære elevene om kildebruk.

kristins norskblogg sa...

Hei Linda. Jeg er enig i at dette har mye med læreren å gjøre. Vi som lærere må bli flinkere til å lære elevene om kildebruk, både når det gjelder ikt og lekseikon. Jeg tror den delen av undervisninga har blitt nedprioritert. Det er ikke bare å sette elevene i gang med prosjektarbeid, og forvente at de finner ut av slike ting selv.