torsdag 27. september 2007

FORSKJELL PÅ TEORI OG PRAKSIS?

Etter siste samling i norsk, hadde jeg fått mange nye ideer og mye inspirasjon, og gledet meg til å komme ut i "den virkelige verden" og gjennomføre alt dette jeg hadde lært.

Så møtte jeg min gode nabo, som er lærer ved en av skolene i Bodø. Hun var frustrert. Hun er klassestyrer for en 2.klasse, og kunne fortelle at de ikke fikk lese bøker til elevene, og de fikk heller ikke lov til å kopiere fra et verk de tidligere hadde brukt. Hva skulle de gjøre? (Hun fortalte ikke hvorfor de ikke fikk kopiere. )

Jeg forsto hennes frustrasjon, men, inspirert som jeg var etter samlinga, la jeg ut om bruk av ikt som et hjelpemiddel, og fortalte hvordan man kunne lage en egen abc ved hjelp av power point. Hun syntes det hørtes spennende ut, men så ikke for seg at hun skulle ha tid til å lage dette til elevene. Elevene kan jo lage dette selv, sa jeg. Men, etter å ha sett hennes vantro blikk, mente jeg at det kanskje var litt vidløftig å la 2.klassinger gjøre dette, så jeg foreslo at elevene kunne lekeskrive på en pc., skrive ut det de hadde skrevet, og lete etter bokstaver, slik som Trageton foreslår. Hun svarte at de hadde bare to datamaskiner i klasserommet, og jeg la ut om billige datamaskiner, og hørte etterhvert at jeg hørtes ut som et ekko av Marit. Til slutt sa hun at dersom de hadde hatt nok datamaskiner, kunne hun alikevel ikke se for seg at dette var gjennomførbart. For det første måtte hun bruke mye tid på å logge på hver enkelt elev, så regnet hun med at før hun hadde logget på alle, så hadde noen trykket på noen knapper de ikke skulle trykke på, og så var det et salig kaos.

Etter denne samtalen ble jeg litt mistrøstig. Er det virkelig så vanskelig å få til dette i hverdagen? Er power point for vanskelig for 2. klassinger? Og hva gjør man som lærer når man bare har 2 datamaskiner tilgjengelig? Blir det kaos når man slipper til en hel gruppe med 2.klassinger? Er det noen av dere som har prøvd dette i "den virkelige verden"?

8 kommentarer:

Anita sa...

Jeg har ikke prøvd dette i den virkelige verden, men skjønner frustrasjonen. Det er klart at det å få 2.klassinger til å ikke trykke før neste beskjed blir gitt, er nok vanskelig dersom en har store klasser. Jeg var i fjor med å på stasjonsundervisning i en 2. klasse, der en av stasjonene var data. De var to lærere i klassen og den ene var på data og den andre på lesestasjonen. Dette fungerete veldig bra. Denne skolen hadde stasjonsundervisning 2-3 ganger pr uke. Dersom en skal innføre noe nytt som dette med ABC, og du har maks 4 på gruppa tror jeg dette skal være gjennomførbart. Stasjonsundervisning går jo på tid, der gruppene ruler. Her kan det jo settes ekstra tid akkurat i innkjøringsfasen. Du kan jo prøve og så kan vi andre få høre hvordan det har gått. Jeg har permisjon i år, så jeg får desverre ikke prøvd ut dette før til neste år.

kristins norskblogg sa...

Bare for å presisere; det var ikke jeg som i utgangspunktet var frustrert, det var min gode nabo. Jeg jobber ikke selv, og kan ikke prøve ut dette selv enda, men jeg hadde gledet meg til å prøve det. Det med stasjons undervisning høres bra ut, og jeg har tenkt tanken selv, men hva gjør vi med de andre elevene? Denne stasjonene vil sansynligvis være mer tidkrevende enn de andre. Er det noen som har gode tips til andre stasjoner hvor elevene kan bruke litt tid, uten at det blir kjedelig?

Anita sa...

Vil nok tro at de andre stasjonene bør være en kombinasjon av skriving og praktiske øvelser for å gjennvinne tid på datadelen. Vi hadde en knappestasjon(amerikanske knapper), der de kunne gruppere i farger og form og deretter telle de forskjellige gruppene, en hvor de jobbet med plastelin og her lagde de kjente bokstaver eller utformet noe med bokstaver de var blitt kjent med. Så hadde vi en butikkstasjon der de skrev varen og hva den kostet på et ark, de regnet ut og betalte med kopipenger. En stasjon var det spill, der en assistent hjalp til. Dette fungerte veldig bra. På alle stasjonene var det kombinasjon av skriving og praktiske øvelser. Dette med stasjonsundervisning bør være i en dobbel arbeidsøkt. Det blir for kort tid med en vanlig undervisningsøkt.

kristins norskblogg sa...

Takk for mange gode tips. :) Kristin.

Mette sa...

Synd å høre at denne naboen så mørkt på å prøve dette. Jeg har norsk med elever på 2.klassetrinn og etter forrige samling måtte jeg bare prøve å lage ABC med dem på dataen. Det gikk bare bra og både elevene og jeg syntes det var skikkelig artig. Klassen min har 8 elever og det er nok samtidig på datarommet. Tror 6 elever er passelig med bare en lærer, kommer an på sammensetningen av elever.
Ellers har jeg så vidt prøvd stasjonsundervisning på 3.klassetrinn, noe som fungerte bra. Da delte vi elevene i 3 grupper. På en stasjon satt det en lærer og samleste med elevene. Alle leste det samme samtidig. På den andre stasjonen arbeidet elevene selvstendig med ulike oppgaver og på den siste stasjonen tok elevene utgangspunkt i et bilde og skrev historier ut fra dette bildet. Her satt det også en lærer. Mener dette er en god måte å undervise på, men er jo avhengig av to lærere da. Det er ikke noe i veien for å ha data på den ene stasjonen.

kristins norskblogg sa...

Så flott at du fikk en positiv opplevelse av å lage abc med elevene dine! :) Samtidig nevner du noe som kanskje var en av grunnene til at naboen min så litt mørkt på dette, du sier at det helst bør være en liten gruppe på 6-8 elever for å få et godt resultat. Jeg tror at min nabo så for seg at hun skulle styre med dette alene, med en hel klasse. Mindre grupper er nok en fordel. Kristin.

Solfrid sa...

Teori og praksis stemmer ikke alltid overens. Vi kan oppleve store forskjeller, som kan gjøre en lærer skikkelig frustrert.
Jeg ble også svært inspirert etter forrige samling og har sluppet noen elever til med å skrive egne historier på PC. De skal også sette inn bilder og snakkebobler.Med 19 3.klassinger og 1 PC i klasserommet kan dette ta tid, men skal alliere meg med datalæreren deres slik at alle får lære det samme. Vi har et datarom med 12 datamaskiner og de har vi tilgang til 2 timer annenhver uke.Tror de fleste skoler har for få datamaskiner.

kristins norskblogg sa...

Jeg tror du har rett i at det er mangel på datamaskiner. Det at det mangler datamaskiner, fører igjenn til at lærerne har for liten tilgang, og dermed får for lite erfaring i bruk. Dersom man som lærer føler seg usikker på bruk av datamaskin, blir terskelen for å bruke dem enda høyere, og vi får en vond sirkel. Skole ledelsene rundt omkring må nok prioritere litt annerledes, slik at de tar seg råd til både å kjøpe inn flere pc er og til å kurse lærere i bruken.